SEMESTRALNE WARSZTATY FLAMENCO październik 2014 – luty 2015

935699_10151570729387002_1828615621_n                     

Krakowska Szkoła Flamenco ALMORAIMA

zaprasza na semestralne warsztaty flamenco

(X 2014 – II 2015)

FLAMENCO

FLAMENCO ORIENTAL

TANIEC BRZUCHA

GITARA FLAMENCO

KASTANIETY

BATA DE COLA

koszt zajęć semestralnych:
690 zł (zajęcia 2 x  tygodniu)
390 zł ( zajęcia 1 x w tygodniu)
szczegółowe informacje na stronie:
zapisy i zajęcia:
 ŚOK, Kraków, ul. Mikołajska 2
tel 12 422 08 14 w. 17
e-mail: mkgorka@lamelli.com.pl

Flamenco to nie tylko dźwięki,
to pewna filozofia życia, kultura, sposób myślenia, inna skala wartości[…].”
Paco de Lucia

Flamenco uważane jest powszechnie za taniec Cyganow andaluzyjskich. Ale to nie tylko taniec — to również śpiew, gitara i palmas (klaskanie).

Na obecny wizerunek flamenco skladają się elementy kultury i muzyki arabskiej, żydowskiej, hinduskiej, mauretańskiej i rdzennie hiszpańskiej (nie tylko andaluzujskiej).

Podstawą jest RYTM, będący esencją flamenco. Wraz z muzyką nadaje charakter poszczególnym formom. Dla przykładu MARTINETE, TARANTA, SOLEARES czy SEGUIRIYA należą do cante jondo — poważnych utworów wyrażających ból, cierpienie i smutek, zaś RUMBA GITANA, TANGOS czy BULERIA to formy lżejsze — cante chico — często wykonywane w czasie fiest.

We flamenco nie jest najważniejsza technika czy doskonałe opanowanie układów choreograficznych. Wszystkie ćwiczenia mają służyć wyzwoleniu własnej ekspresji, a w efekcie dać podstawy do improwizacji. Nie jest też ważny wiek — tancerz flamenco, tak jak wino, im jest starszy, tym lepszy — ma większe doświadczenie życiowe i to doświadczenie może wyrazać tańcem.

Flamenco jest trudne. Nie tylko ze względów technicznych, ale też psychicznych — nie każdy potrafi przetrwać pierwszy etap nauki, polegający głównie na kopiowaniu ruchów nauczyciela, nauce obcych dla naszej kultury rytmów oraz uczestnictwie w zajęciach wymagających pełnej koncentracji. Jeżeli jednak ktoś naprawdę LUBI flamenco, to znajdzie siłę, która pozwoli przezwyciężyć te trudności.

Nie jest to taniec dla każdego, ale każdy może spróbować.

Strój potrzebny na zajecia:
Buty na miękkiej podeszwie, srednim obcasie i z okrąglym noskiem, na rozgrzewkę: baletki, elastyczne spodnie odsłaniające kostkę (mogą być getry) i ewentualnie szeroka spódnica.
Nauczyciele

Małgorzata Drzał
Absolwentka filologii polskiej (Akademia Pedagogiczna, Kraków), wykładowca flamenco na Podyplomowych Studiach Choreograficznych (Uniwersytet Rzeszowski), dyplomowany instruktor tańców ludowych, choreograf, tancerka i wokalistka zespołu Tajo de Plata.

Ukończyła szkołę muzyczną w klasie skrzypiec. W dzieciństwie tańczyła w zespołach tańca współczesnego i ludowego. Przez 13 lat należała do ZPiT Krakus przy AGH. Była też członkiem zespołu muzyki celtyckiej The Hoboes (skrzypce, śpiew).

Flamenco tańczy od 1991 roku (zaczynała naukę u Elżbiety Moszczyńskiej, współzałożycielki Szkoły Flamenco w Warszawie, oraz u Małgorzaty Matuszewskiej). Od 1993 prowadziła zajęcia dla początkujących, jednocześnie doskonaląc swe umiejętności poprzez udział w warsztatach i lekcjach indywidualnych. Od 1998 prowadziła zajęcia stałe w Śródmiejskim Ośrodku Kultury, a także w Domu Kultury Ruczaj, Miejskim Domu Kultury przy al. 29-go Listopada, Ośrodku Kultury Krakowiacy, Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie oraz Szkole Tańca i Jogi Ananda.

Regularnie prowadzi warsztaty flamenco i tańca brzucha w ramach festiwalu Progessteron w Katowicach (www.dojrzewalnia.pl).

Założyła 3 zespoły flamenco:

  • A Sangre Fria – działał do 2003 roku,
  • Tajo de Plata – działający od 2003 do dnia dzisiejszego,
  • Almoraima (formacja taneczna, grupa młodzieżowa i studencka; flamenco, taniec brzucha, taniec indyjski) – istnieje od 2006 roku.

Oprócz flamenco uczy też tańca brzucha, którym zajmuje się od 2000 roku (pseudonim artystyczny Selena). Współpracuje z Compania Flamenco Rosa z Salonik (Grecja). W czerwcu 2005 r. założyła Krakowską Szkołę Flamenco Almoraima.

Jej biografia została zamieszczona w leksykonie “Who is who w Polsce” (wydanie VI uzupełnione, 2007).

Grzegorz Guzik
Doktor matematyki, pracownik naukowy AGH (wydział matematyki stosowanej), malarz, fotograf i od 1990 roku – gitarzysta flamenco.

Uczestniczył w warsztatach gitarowych prowadzonych m.in. przez Leszka Potasińskiego i Juana Martina. Zajmował się też muzyką dawną – brał udział w warsztatach śpiewu chorału gregoriańskiego w Krakowie i Jarosławiu (prow. Marcel Perez).

Od kilku lat prowadzi lekcje gitary oraz palmas. Był akompaniatorem podczas wielu warsztatów tanecznych, m.in. w Kościanie (podczas Festiwalu Flamenco) oraz warsztatów organizowanych przez Almoraimę. Występuje z repertuarem flamenco w zespole Tajo de Plata oraz jako solista.

Jego biografia została zamieszczona w leksykonie “Who is who w Polsce” (wydanie VI uzupełnione, 2007).

Anna Weremczuk

Absolwentka edukacji artystycznej (sztuki plastyczne, dyplom w zakresie fotografii)   Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Dyplomowana instruktorka tańca współczesnego, absolwentka Podyplomowych Studiów Choreograficznych (taniec współczesny) na Uniwersytecie Rzeszowskim. Zajmuje się malarstwem i fotografią (wystawy w Krakowie i Kijowie). Prowadziła warsztaty plastyczne dla dzieci w galerii Zderzak oraz na Międzynarodowych Warsztatach Niepokoju Twórczego Kieszeń Vincenta w Poznaniu.

Od 2004 roku tańczy flamenco i taniec orientalny, a od 2006 r. — taniec indyjski. Prowadzi warsztaty i kursy tańca brzucha w Krakowie, Zakopanem i Tarnowie. W formacji tanecznej Almoraima występuje jako tancerka (taniec brzucha, flamenco, taniec indyjski) oraz prowadzi sekcję tańca orientalnego.

Jadwiga Romanowska

Kulturoznawca, komparatysta kultury, studentka studiów doktoranckich na wydziale filozoficznym UJ — porównawcze studia cywilizacji, dyplomowana instruktorka tańca, absolwentka choreograficznych studiów podyplomowych na Uniwersytecie Rzeszowskim.

Flamenco tańczy od 2003 roku w Almoraimie, swoje umiejętności poszerza, ucząc się u instruktorów w Polsce (Małgorzata Drzał, Kaja Będkowska) oraz w Sewilli (w szkole Ados Angela Atienzy i Isabel Bayon oraz u Moniki Higalgo).

Należy do formacji Almoraima (flamenco, taniec indyjski) oraz do zespołu klasycznego tańca indyjskiego bharatanatyam — Natyalaya, prowadzonego przez Ewę Wardzałę. Prowadzi zajęcia w grupach początkujących i podstawowych.