Piotr Wasilewski – Dwie dekady polskiej reklamy 1990-2010

W tym miesiącu mamy przyjemność wręczyć nagrodę “Krakowska Książka Miesiąca” książce:

Piotr Wasilewski: Dwie dekady polskiej reklamy 1990-2010.

Prowadzenie: Marcin Wilk

Piotr Wasilewski – etnograf, dziennikarz i krytyk filmowy. Współtwórca pierwszego w III RP festiwalu reklamy (1991); pomysłodawca, autor i współautor oraz wydawca kilku grubych tomów o polskiej reklamie komercyjnej i społecznej. Napisał również książki o polskim filmie i o Marku Hłasce. Od wielu lat konsultant PR i wykładowca akademicki.

Opasła księga Piotra Wasilewskiego pt. „Dwie dekady polskiej reklamy 199-2010” jest pierwszą w Polsce unikalną prezentacją i podsumowaniem dwudziestu lat działań branży, bez której udziału trudno sobie wyobrazić przemiany, jakim w procesie transformacji ustrojowej uległa polska gospodarka i polskie społeczeństwo. Na takie znaczenie reklamy w naszym kraju w omawianym okresie wielokrotnie zwraca uwagę autor tomu, współtwórca w Krakowie pierwszego w III RP festiwalu reklamowego – słynnego Crackfilmu (1991). Najnowszą publikację Wasilewskiego, zajmującego się również popularyzacją reklamy społecznej, wyróżnia ogrom skrupulatnie wyłuskanych z wielu źródeł informacji i atrakcyjna formuła ich prezentacji, charakterystyczna dla współczesnego dziennikarstwa: napisane z werwą krótkie teksty wsparte odpowiednią ilustracją. Te zaś są kolejną zaletą książki, w której Wasilewski umieścił wybór najlepszych projektów dwudziestolecia – ponad sześćset reklam, w większości nagrodzonych w kraju i za granicą perełek sztuki reklamowej, potwierdzających talenty kreacyjne rodaków w trudnej sztuce perswazji. Począwszy od kampanii promowanej jeszcze w mediach tradycyjnych, niezapomnianej „Ociec prać?”, rozpoczynającej pierwszą dekadę, a skończywszy na interaktywnej akcji na Facebooku „Kumpel z przeszłości – 1944 live”, zapowiadającej nadchodzącą z końcem drugiej dekady rewolucyjną przemianę w komunikacji nie tylko reklamowej.

W omawianej książce zostało zestawionych mnóstwo mało znanych faktów i niepowtarzalnych szczegółów, w tym wykraczających poza środowisko reklamowe, stanowiących kontekst dla opisywanych wydarzeń. Kronikę dwudziestolecia uzupełniają kompetentne komentarze twórców polskiej reklamy. To jeszcze jeden walor pozycji „Dwie dekady polskiej reklamy 1990-2010”, gdyż jej autorowi udało się namówić kilkudziesięciu, zwykle mocno zapracowanych liderów branży reklamowej do samodzielnego spisania własnych refleksji i ocen. Tego rodzaju wspomnienia są bezcenne, przybliżają nie tylko poglądy uczestników wydarzeń, ale też oddają osobiste przeżycia i emocje ludzi, którzy kształtowali oblicze fenomenu na taką skalę wcześniej w Polsce nieznanego.

Dzięki pracowitości Wasilewskiego reklama w III Rzeczypospolitej doczekała się opracowania, jakiego mogą jej pozazdrościć inne dziedziny rodzimej gospodarki i kultury, dotąd w większości tak wielostronnie nieopisane. Książka stanowi – zdaniem jej autora –

„z jednej strony nostalgiczną wycieczką w czas miniony, z drugiej pouczającą podróż adresowaną nie tylko do osób zainteresowanych reklamą”. Gorąco do takiej eskapady zachęcam, zwłaszcza ludzi młodych, godzinami wędrujących po Internecie w poszukiwaniu wartościowych treści, które Piotr Wasilewski zebrał w jednym miejscu.

                                                                                                                    Sławomir Pawlak