ROBERT MAŁOSZOWSKI, EWOLUCJE I SYMULACJE – WYSTAWA GRAFIKI KOMPUTEROWEJ

Patrząc na grafiki Roberta Małoszowskiego trudno ustrzec się przed refleksją, że komputery zrewolucjonizowały sztukę. A przecież pojawiły się nie tak dawno.

Jakkolwiek już w 1965 roku w Stuttgarcie otwarto pierwszą wystawę sztuki stworzonej przy pomocy komputerów, to dopiero w latach 80. dostęp do nowych technologii komputerowych, w tym mikroprocesorów 16- i 32- bitowych, otworzył nowe możliwości dla grafiki. Lata 90. z kolei przyniosły rozkwit grafiki 3D, wraz z nieograniczonymi możliwościami zastosowania jej w zakresie tworzenia modeli technicznych, w grach komputerowych i filmach animowanych. W 1995 roku powstał pierwszy pełnometrażowy film wykorzystujący wyłącznie animację 3D Toy Story, zaś w 1996 roku pierwsza gra 3D Quake.

I choć żadnemu z fowistów nie przyszłoby do głowy, że można odejść od sztalugi, a pędzel zamienić na elektroniczne narzędzie tworzące obraz w wirtualnej przestrzeni, także i dzisiaj nie brakuje sceptyków zadających pytanie czy grafika, powstała przy użyciu programów komputerowych jest dziełem sztuki? Aby rozwiać wszelkie wątpliwości nie wystarczy powiedzieć, że komputer jest takim samym narzędziem w ręku człowieka, jak pędzel, a o wartości artystycznej dzieła decyduje z jednej strony idea przyświecająca twórcy w trakcie aktu kreacji, a z drugiej efekt finalny konfrontowany z odbiorcą.

Andre Marlaux powiedział kiedyś, że do kanonu sztuki przechodzi tylko to, co ponadczasowe, uniwersalne, przemawiające wprost do podświadomości odbiorcy przez te elementy, które wynikają z nieświadomości zbiorowej, czyli archetypy. Abstrahując więc od sposobu w jaki artysta tworzy swe prace należy zastanowić się nad tym, co chce nimi wyrazić.

I tak świat obrazowany przez Roberta Małoszowskiego przy użyciu nowej cyfrowej technologii, matrycy pełnej pikseli, którą zajmuje się od co najmniej kilkunastu lat, jak sam powiada, próbując znaleźć sposób na uwiarygodnienie własnej tożsamości w przestrzeni cyfrowej, to świat w pełni wirtualny zrodzony z Jego niezwykłej wyobraźni, w pełnym tego słowa znaczeniu kosmiczny i nierzeczywisty. Nierzeczywisty, bo z tego, co nam wiadomo, nie było dotąd Autorowi danym badanie odległych galaktyk w fizycznej postaci, co nie wyklucza możliwości penetrowania ich podczas sennych, a przy tym niezwykłych wizji, bez wątpienia leżących u podstaw kreacji.

Próżno jednak byłoby szukać źródeł twórczości Roberta Małoszowskiego, a co najwyżej można podejrzewać, że kryją się one gdzieś na styku kultury i religii, w kręgu odwiecznych pytań, skąd wszelki byt się wywodzi.

Janusz Trzebiatowski

dol4

Robert Małoszowski – artysta plastyk, pedagog, doktorat na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. W twórczości artystycznej zajmuje się grafiką, grafiką komputerową, malarstwem i fotografią. Autor kilkudziesięciu wystaw krajowych i zagranicznych. Głównym przedmiotem zainteresowań naukowo‐badawczych jest oddziaływanie mediów elektronicznych na proces twórczości plastycznej dziecka. Bada estetyczne i dydaktyczne konsekwencje zastosowania komputera jako narzędzia w edukacji plastycznej. Efektem prac jest projekt edukacyjny Elektroniczny artysta realizowany w krakowskich przedszkolach od 2003 roku. Autor kilkudziesięciu artykułów naukowych. Współautor koncepcji edukacyjnej Edukacja przez sztukę. Współautor podręcznika do plastyki dla klas 4‐6 Na ścieżkach wyobraźni, a także koncepcji edukacyjnej w zakresie edukacji plastycznej dzieci 5‐letnich cyklu Przygoda z uśmiechem. Współautor przewodników metodycznych dla nauczycieli plastyki. Obecnie adiunkt w Instytucie Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej w Katedrze Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

 

dol2

 

WERNISAŻ: 14 GRUDNIA O GODZ. 18.00

WYSTAWA CZYNNA DO 9 STYCZNIA
OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU W GODZ.: 11–17
LUB W INNYCH TERMINACH PO WCZEŚNIEJSZYM UMÓWIENIU SIĘ, WSTĘP WOLNY

MINI GALERIA, 31-027 KRAKÓW, UL. MIKOŁAJSKA 2, I PIĘTRO
12 422 19 55 (19), WWW.GALERIA.LAMELLI.COM.PL, GALERIA@LAMELLI.COM.PL